Ето как мирише космосът – и е по-вонящ, отколкото бихте очаквали
Снимка: nypost.com
New York Post | 2024-01-11 | 02:55:50

Ето как мирише космосът – и е по-вонящ, отколкото бихте очаквали

Оказва се, че космическите шлемове служат за двойна цел – да задържат въздуха вътре и да смрадват.

Точно като Земята, Вселената излъчва различни миризми от всеки ъгъл на безкрайната вселена, често от които като цяло са неприятни, съобщи Space.com, цитирайки множество космически експедиции през десетилетията.

Въпреки че е невъзможно да се поеме дъх на космоса, без да се сблъскате със сигурна смърт, астронавтите отдавна описват силни миризми, полепнали по космическите им костюми, след като се върнат в своите затворени с въздух камери.

Металическо, изгоряло месо

Онези на борда на кацанията на Аполо на Луната описаха аромата като подобен на барут, докато други, които прекосиха Международната космическа станция, сравниха миризмата с изгоряла пържола.

Според учените източникът на металната миризма на изгоряло месо може да се дължи на полицикличните ароматни въглеводороди (ПАВ), които се намират в овъглени храни на Земята и рутинно се срещат в космоса.

Металната миризма обаче вероятно е по-скоро реакция на кислород, отколкото такъв, който се намира в космоса: единични атоми O2 се придържат към космическия костюм на астронавтите, преди да влязат в безвъздушния вакуум на космоса и се херметизират отново при повторното влизане в космоса въздушен шлюз, комбинирайки се с пресни кислородни атоми, за да образува озон или O3, съобщи Space.com.

Пиянка

Някои астронавти, които са свалили шлемовете си след космическа разходка, също съобщават, че озонът мирише горчиво и димно и дори на ром и малини – описание, което бившият химик от НАСА Стив Пиърс е бутилирал в парфюма „Eau de Space“ през 2020 г.

Мирисът на алкохол е малко повече в носа от другите описания и преди това е бил свързван със Стрелец B2, огромен облак прах в центъра на нашата галактика, който съдържа много алкохол, включително винилов алкохол, метанол и етанол.

За щастие, облакът съдържа и химическото съединение етилформиат, което придава сладкия аромат на малините и рома.

Пърдяци

Сякаш името му не го издава, Уран мирише силно на метеоризъм, гнило откритие, направено през 2018 г.

Седмата планета от горната атмосфера на слънцето се състои от сероводород, съединението, което създава миризмата на развалени яйца и човешки пърди.

Дали за щастие или не, тежките условия и изключително ниската температура на далечната планета биха убили землянин много преди миризмата.

Урина

Въпреки че са едни от най-красивите части на космоса, кометите са кацнали на място като едни от най-вонящите.

Подобно на планетата Уран, топките от лед и мръсотия са заобиколени от ореол от молекули на сероводород, както и от амоняк, който напомня отблъскващата миризма на урина, откриха учени през 2014 г.

Колкото и да е странно, те също излъчват по-сладък аромат на бадеми.

Бензин

Учените откриха, че най-голямата луна на Сатурн има отчетлива миризма на бензин – което не би трябвало да е изненада, като се има предвид, че Титан е покрит с реки и езера от петрол.

Атмосферата на Луната също е изградена от плътен смог от въглеводороди, които са молекулите, които образуват суровия нефт, който се използва за производството на бензин.

Самата воня може да се дължи на молекулата бензен, която също се намира естествено в бензина и се носи в атмосферата на Титан.

Източник: nypost.com